22 stycznia 1973 roku sąd Stanów Zjednoczonych wydał decyzję, która zalegalizowała aborcję na żądanie. Decyzja ta podzieliła, a nawet spolaryzowała społeczeństwo amerykańskie. Odbyło się wiele manifestacji za i przeciw, wylało się wiele emocji. Jedni na plakatach mieli teksty biblijne, inni wulgaryzmy.
22 października 2020 Trybunał Konstytucyjne w Polsce orzekł, że „Aborcja, gdy istnieje duże prawdopodobieństwo ciężkiego i nieodwracalnego upośledzenia płodu albo nieuleczalnej choroby zagrażającej jego życiu jest niezgodna z Konstytucją”. To orzeczenie również spolaryzowało społeczeństwo, a na ulice w proteście wobec temu orzeczeniu wyszły tłumy, domagające się nie tylko uchylenia tego orzeczenia, ale głównie aborcji na życzenie.
Pastor R.C Sproul wygłosił w 1973 roku serię kazań, w których omówił zasadnicze kwestie związane z aborcją. Mówi w nich o godności i wartości człowieka, o prawie do wolności i prawie do życia. Rozważa takie kwestie jak to, czy aborcja jest morderstwem? Czy płód to osoba? Kiedy płód staje się osobą. Omawia sprawy wyboru – za życiem, czy za aborcją. Jesteś pro-life czy pro-choice? Niewiele pytań podzieliło Amerykę tak głęboko lub tak emocjonalnie jak to. Aborcja jest problemem głęboko dzielącym ludzi, ponieważ w grę wchodzą fundamentalne kwestie moralne.
R.C Sproul pokazuje, w jaki sposób zwolennicy aborcji – środowiska lewicowe – zdołały przekonać społeczeństwo amerykańskie do swoich racji. Nie mogli stawiać sprawy albo – albo, czy jesteś za aborcją, czy przeciw, bo zdecydowana większość Amerykanów była przeciw, ale wprowadzili pytanie, czy jesteś za wolnością wyboru kobiet. Amerykanie kochają wolność, więc zaczęli opowiadać się za wolnością wyboru. R.C. Sproul pokazuje, że głos za ‘wolnością wyboru’ jest praktycznie głosem za aborcją na życzenie.
Kolejna sprawa, to prawo decydowania kobiet o własnym ciele. Czy to prawo jest absolutne, czy ma ograniczenia? R.C. Sproul pokazuje, w jakich sytuacjach kobiety mają prawo do decydowania o własnym ciele i do ochrony swego ciała, ale pokazuje również, że płód poczęty w ich łonie nie jest ich ciałem, ale ciałem odrębnej istoty ludzkiej, która ma prawo do ochrony i do życia. Decydując się na aborcję, kobieta nie decyduje o własnym ciele, ale o ciele dziecka, które nosi. W Polsce środowiska lewicowe posługują się ta samą retoryką co środowiska lewicowe w Ameryce prawie 50 lat temu. Szkoda tylko, że wielu pastorów w Polsce łyka tę retorykę, zamiast skorzystać z argumentów swoich amerykańskich kolegów, niekoniecznie liberalnych.
W tej serii dr R.C. Sproul spokojnie i racjonalnie bada sprawę. Jasno i ze współczuciem wyjaśnia, dlaczego aborcja jest pogwałceniem Bożych zamierzeń co do Jego stworzenia.
Opracował Jerzy Marcol