autor: Bogusław Jasiewicz
Kiedy w królestwie Anglii pojawiły się zbory baptystów, budziły one dość duży niepokój, ponieważ kojarzono je z ruchem anabaptystycznym, który w tamtych czasach jawił się większości, przyzwyczajonej do kościołów państwowych, jako przejaw podszytej chrześcijańskimi doktrynami anarchii. Nie minęło nawet 100 lat od tragedii Królestwa Syjonu w Münster, gdy w 1611 roku w Spatefield pod Londynem pojawił się pierwszy baptystyczny zbór. Ludzie widzieli w anabaptystach raczej burzycieli porządku publicznego niż chrześcijan, kiedy więc pojawiły się zbory, w których wyznawano tą samą naukę o konieczności chrztu na podstawie wiary, zaczęły budzić one naturalną niechęć, obawę, a nawet wrogość. Aby więc uniknąć problemów i niepokojów, przedstawiciele zborów baptystycznych przyjęli swoją własną regula fidei, którą znamy dzisiaj jako Londyńskie Wyznanie Wiary z 1689 roku (LWW1689). Jasne i publiczne przedstawienie doktryny baptystów miało uspokoić poddanych króla Anglii, którzy obawiali się, że pod bokiem rosną im zbory rewolucjonistów. Jako podstawę dla Londyńskiego Wyznania Wiary przyjęto tekst znanego już wtedy wszystkim Westminsterskiego Wyznania Wiary (WWW1646) powstałego z inicjatywy angielskich purytan za rządów lorda protektora Olivera Cromwella w 1646r. Nie zrobiono tego z braku pomysłu na własne wyrażenie doktryn wiary, ale po to by pokazać, jak zasadniczo baptyści są doktrynalnie tacy samy jak pozostali purytanie. Przyjmując zasadnicze ramy doktrynalne Westminsterskiego Wyznania Wiary, baptyści pozostali wierni swojej doktrynie biblijnego chrztu na podstawie wyznania wiary, co wynikało z odmiennego od pozostałych purytan rozumienia teologii przymierzy jako struktury zawartej w Biblii historii zbawienia.
Podobnie jak Westminsterskie Wyznanie Wiary, Konfesja Londyńska poświęca cały rozdział siódmy właśnie kwestii przymierzy. W paragrafie pierwszym siódmego rozdziału czytamy:
Londyńskie Wyznanie Wiary z 1689 podejmując refleksję nad Bożym Słowem wskazuje na fakt, że spodobało się Bogu w całej historii zbawienia postępować z człowiekiem poprzez zawieranie przymierzy, a zatem człowiek, choć zobowiązany do posłuszeństwa Stwórcy, nie mógłby w żaden sposób osiągnąć życia wiecznego, gdyby nie przymierze, które łaskawie się uniżając Bóg zechciał z nim zawrzeć. Przymierze to jest nazwane przymierzem uczynków i chociaż Londyńskie Wyznanie Wiary nie używa tej nazwy w rozdziale siódmym, to używa jej w rozdz. 20:1. Naturę tego przymierza konfesja baptystyczna zaś objaśnia w paragrafie pierwszym dziewiętnastego rozdziału:
Wina Adama nie jest tylko jego osobistą winą, ale staje się winą wszystkich, którzy są w Adamie, dlatego każdy człowiek rodzi się w grzechu i dziedziczy grzeszną naturę. W rozdziale szóstym, poświęconym grzechowi i upadkowi człowieka, Konfesja Londyńska przedstawia prawdę o grzechu pierworodnym i konsekwencjach grzechu dla całej ludzkości. W punkcie trzecim czytamy:
W rozdziale dziewiętnastym zaś, LWW1689 wskazuje na fakt, że przymierze uczynków niegdyś zapisane w sercu Adama, nie wygasło, a zostało przekazane Izraelowi w formie Prawa, które z kolei dla wierzących w Chrystusa jest wskazówką do prowadzenia moralnego i pobożnego życia:
Tak więc zarówno Westminsterskie Wyznanie Wiary, jak i baptystyczne Londyńskie Wyznanie Wiary zgodnie przyznają, że Adam złamał przymierze uczynków, które Bóg z nim zawarł, a ponieważ Adam reprezentował całą ludzkość, dlatego potomkowie Adama uczestniczą w winie praojca i ponoszą konsekwencje złamanego przymierza. W obu dokumentach zapisano, że ze względu na złamane przymierze i niezdolności człowieka do osiągnięcia życia wiecznego przez posłuszeństwo Prawu, Bóg upodobał sobie ustanowić przymierze łaski, w którym udziela grzesznikowi za darmo daru życia wiecznego przez wiarę w Chrystusa:
To przymierze uczynków, które Bóg zawarł przez Adama z człowiekiem, i które Adam złamał, a wraz z nim cała ludzkość, nie tylko zostało w sposób doskonały wypełnione przez Chrystusa, kiedy wypełnił on przez swoje posłuszeństwo Boże Prawo, ale została też zapłacona cena jego złamania, kara, którą poniósł na krzyżu za swoich wybranych:
Kiedy przyjrzymy się powyższemu paragrafowi ósmego rozdziału Konfesji Londyńskiej i analogicznemu paragrafowi ósmego rozdziału Westminsterskiego Wyznania Wiary, to zobaczymy, że brzmią one zasadniczo jednakowo, wskazując na rolę Chrystusa jako pośrednika przymierza łaski. Największą różnicę w pojmowaniu teologii przymierzy pomiędzy Konfesją Westminsterską a Londyńskim Wyznaniem Wiary znajdziemy w trzecim punkcie siódmego rozdziału tego ostatniego:
Zarówno Westminsterskie Wyznanie Wiary, jak i Londyńskie Wyznanie Wiary zgadzają się co do tego, że Bóg zawarł z Adamem przymierze uczynków, a kiedy to zostało złamane, zawarł drugie przymierze i jest to przymierze łaski na mocy, którego wszyscy wybrani dostępują zbawienia. Drogi obu konfesji rozchodzą się w momencie, kiedy przedstawiany jest pogląd w jaki sposób przymierze łaski objawione zostało w historii zbawienia. W przeciwieństwie do Konfesji Westminsterskiej, dla baptystów przymierze łaski nie jest przymierzem, które obejmuje w taki sam sposób cały okres starotestamentowy i nowotestamentowy, a różnica polegałaby zasadniczo tylko na formach sprawowania i administracji tego przymierza czyli w czasach Prawa przez obietnice, ustanowienia pośród ludu Izraela, proroctwa, ofiary, a w czasach ewangelii przez głoszenie Słowa oraz sprawowanie sakramentów chrztu a także Wieczerzy Pańskiej. W rozumieniu Londyńskiego Wyznania Wiary przymierze łaski zostało pierwszy raz objawione w postaci obietnicy „nasienia niewiasty” danej Adamowi (Rdz 3:15). Prawda ta zanim w pełni objawiła się w Nowym Testamencie, w czasach Starego Testamentu była objawiana stopniowo. Wszystkie więc przymierza, proroctwa i ustanowienia oraz ofiary wskazywały na przymierze łaski, które w pełni objawione zostało wraz z ewangelią. Z takiego pojmowania teologii przymierzy wynika wiara baptystów w to, że tylko wybrani mogą być w przymierzu z Chrystusem, przez to, że uwierzyli ewangelii oraz w biblijność chrztu na podstawie wyznania wiary, jako wyrazu posłuszeństwa Jezusowi, w przymierze z którym wybrani są wprowadzani właśnie na podstawie wiary.
Londyńskie Wyznanie Wiary mówiąc o przymierzu łaski, zaznacza, że okazanie łaski grzesznikowi dokonuje się na podstawie odwiecznego przymierza odkupienia, które zostało zawarte pomiędzy Ojcem, Synem i Duchem Świętym. Chociaż Biblia nigdzie explicite nie mówi o takim przymierzu, to jednak możemy je wywnioskować z biblijnego nauczania choćby z Pierwszego Listu Piotra:
W tym fragmencie widzimy zbawcze działanie trzech osób Boskich. Jeśli wybranie nastąpiło przed założeniem świata, na co wskazuje wyraźnie apostoł Paweł w Liście do Efezjan, to decyzja o sposobie zbawienia człowieka musiała logicznie poprzedzać wybór. Nie można wybrać kogoś do czegoś co nie istnieje, tak więc postanowienie Boga o zbawieniu i sposobie zbawienia człowieka musiało logicznie, nie historycznie poprzedzać wybór do zbawienia. W 2Tm 1:9 Paweł Apostoł pisze, że łaska w Chrystusie została nam udzielona przed wiecznymi czasy, a w księdze Objawienia Jana Jezus nazwany jest „Barankiem zabitym od założenia świata” (Obj 13:8). Skoro Bóg zawsze działał poprzez zawieranie przymierzy, to logicznym wydaje się wniosek, że postanowienie Boga, którego elementy są realizowane przez Boskie osoby w całkowitej harmonii, zostało oparte na przymierzu pomiędzy tymi Osobami dla ratunku grzesznika.
Londyńskie Wyznanie Wiary zwraca też naszą uwagę, że przymierze łaski obejmowało wszystkich wybranych na przestrzeni historii zarówno tych przed Chrystusem jak i po Chrystusie:
Innymi słowy, każdy wybrany, który żył zanim Chrystus narodził się w konkretnym momencie historii i zanim zapłacił cenę jego grzechów, został zbawiony na podstawie wiary w obietnicę, którą złożył Bóg:
Podsumowując, teologia przymierzy, którą prezentuje Londyńskie Wyznanie Wiary z 1689 roku, jest w ogromnej mierze zbliżona do teologii reprezentowanej przez Westminsterskie Wyznanie Wiary z 1646. Jednakże wyznanie wiary baptystów zostało tak skonstruowane, aby zachować, pokazać i uzasadnić te ważne różnice, które stanowią o tożsamości baptystycznej. Tak więc tekst Londyńskiego Wyznania Wiary z 1689 nie jest kalką Konfesji Westminsterskiej, ale wyważonym i przemyślanym sposobem wyrażenia wspólnoty wiary baptystów z pozostałymi chrześcijanami, ze wskazaniem tych charakterystycznych dla baptystów doktryn, jak kongregacjonalizm oraz chrzest na podstawie wiary, które dzisiaj charakteryzują wiele ewangelikalnych aczkolwiek niebaptystycznych zborów.