Niemal cała suma naszej mądrości, którą należy uznać za jedynie prawdziwą i trwałą mądrość, składa się z dwóch części: z poznania Boga oraz nas samych. Chociaż jednak łączą je ze sobą liczne związki, nie jest łatwo rozstrzygnąć, która którą wyprzedza i z siebie rodzi.

Po pierwsze bowiem nikt nie może zrozumieć siebie, jeśli nie skieruje najpierw swoich myśli ku Bogu, w którym żyje i porusza się, ponieważ jest całkiem jasne, że posiadane przez nas zdolności wcale nie pochodzą od nas; nie jesteśmy nawet niczym innym niż bytem w jednym Bogu. Po drugie, wszystkie te dobra, które kroplami spływają do nas z nieba prowadzą nas jakby od potoków do źródła. Zresztą, o wiele lepiej owa nieskończoność dóbr, która znajduje się w Bogu, objawia się w naszej słabości. Szczególnie ten żałosny upadek, do którego doprowadził nas bunt pierwszego człowieka, zmusza nas do wzniesienia oczu ku górze nie po to, byśmy wychudzeni i zgłodniali dopraszali się tego, czego nam brakuje, lecz abyśmy pobudzeni bojaźnią, uczyli się pokory. Gdy człowiek dostrzeże na sobie łachman wszelakiej biedy, przez który zostaliśmy odarci z Bożego odzienia, to od razu wstydliwa nagość odkrywa w nim niezmierną masę występków. Każdy powinien wniknąć świadomością we własny upadek, aby dojść do jakiegokolwiek poznania Boga. Tak więc poznajemy w poczuciu własnej niewiedzy, marności, niedostatku, słabości, przewrotności, wreszcie i zepsucia, że nigdzie indziej, tylko w Bogu znajduje się prawdziwe światło mądrości, potężna moc, doskonała obfitość wszystkiego dobra i czystości sprawiedliwości.

W taki sposób od naszego zła jesteśmy prowadzeni do poznania dóbr Boga. Nie jesteśmy w stanie prawdziwie tego zapragnąć, jeśli wcześniej nie przestawaliśmy się sobie podobać. Któż bowiem z ludzi nie znajduje chętnie w samym sobie pocieszenia? Któż też nie uspokaja się w sobie, dopóki siebie nie pozna, a to znaczy, że jest zadowolony ze swoich zalet, nie zdając sobie sprawy lub nie pamiętając o własnej nędzy? A zatem, każdy bez wyjątku przez lepsze poznanie siebie nie tylko zostaje zachęcony do poszukiwania Boga, lecz także niczym ręką, prowadzony jest do Jego odkrycia.

Istota religii chrześcijańskiej – Jan Kalwin Księga I, r. 1, ust. 1.
Tytuł oryginału: Instistutio christianae religionis, lib I

Towarzystwo Upowszechniania Myśli Reformowanej HORN www.horn.org.pl
Świętochłowice 2020
ISBN: 978-83-916494

Link do księgarni : https://swietochlowice.kwch.org/sklep/

Avatar

By Przemysław Mac

Narodzony na nowo przez wiarę w Jezusa Chrystusa w 2018 roku. Mąż, ojciec, pedagog, baptysta reformowany. Pasjonat historii i chrześcijańskiej literatury. Autor publikacji oraz recenzji, współpracuje ze stroną reformowani1689. Prowadzi Chrześcijańską Społeczność Biblijną w Skołoszowie na Podkarpaciu.

One thought on “O tym, że poznanie Boga i poznanie nas samych łączy się ze sobą i [o tym], w jaki sposób sobie odpowiadają (1)”
  1. pg แตกง่าย พวกเรา คือ
    เว็บพนันสล็อต ที่เปิดให้บริการ
    SLOT PG เป็น PG SLOT เว็บตรง แหล่งรวมเกม Pg Slot
    มากกว่า 200 เกม เว็บพนันออนไลน์ ยอดนิยมอันดับ หนึ่ง ฝากเงิน ถอนเงิน ผ่าน ระบบ AUTO ช่วยให้ ธุรกรรมการเงิน ของท่าน
    ปลอดภัย และมั่นคง รวดเร็วทันใจ
    ภายใน 1 นาที ร่วมสนุกกับ slotpg ได้อย่างไร้ขีดจำกัด สมัคร สล็อตพีจีเว็บตรง ตอนนี้ รับโปรโมชั่น slot pg ต่างๆมากมาย มีโหมด SLOTPG DEMO
    ให้ทุกท่าน ได้ทดลองเล่น PG SLOT ก่อนวางเดิมพันด้วยเงินจริง เครดิตฟรี 10,000 บาท
    เปิดให้บริการ pg slot บน เว็บตรง SLOT PG ตลอด 24 ชม.
    ร่วมสัมผัสประสบการณ์ใหม่กับ PG SLOT ที่ เว็บเล่นสล็อต กับทางทีมงาน
    เว็บตรงสล็อต PG ได้อย่างไร้ขีดจำกัด

Comments are closed.